Közállapot

2013. júl. 25.

Vonattal Budapestről Balatonfüredre (és vissza)

Gyakran van dolgom Tihanyban, és rendszerint vonattal megyek Füredre, onnan a kollégák visznek kocsival a Limnológiai Intézetbe. Szeretek lejárni, részben a kollégák miatt, részben a Balaton és Tihany miatt.

De nem a vonat miatt.

A 29-es vonal, a Balaton északi partján, a legszörnyűbbek egyike kis hazánkban. Meglehetősen forgalmas, ehhez képest egyvágányú, és nem villamosított. Ez két dolgot jelent: A vonatok gyakran mozdonyt cserélnek Székesfehérváron, a Déli és Fehérvár között villanymozdony jár, Fehérvártól Tapolcáig dízel. A mozdonycsere nem öt perc, nem is tíz, hanem, menetrend szerint, 12 – 16. Néha több. Másrészt, ha egy vonat késik, akkor a többi is késni kezd, mert egyvágányú a vonal, csak adott helyeken tudják kikerülni vagy megelőzni egymást. Ki lehet találni, hogy egy vonat biztos késik valami miatt, tehát nyilván a többi is. Nem ismerem a statisztikát, de azt hiszem, ezen a vonalon a vonatok nagyobb része és többet késik, mint általában itthon.

Egy tipikus helyzet: 13.01-kor indul tovább Füredről a tapolcai sebes, ami Füredtől már gyors, a Délibe. 13:10-kor indul egy sebesvonat szintén a Délibe, ami Fehérvárig mindenhol megáll, onnan csak Kelenföldön. A gyorsvonat 15 percet késik, pontosabban 19-et. A sebesvonat megvárja, és 13:10 helyett 13:24-kor indul. Így lesz egy késő vonaból kettő.

Az utastájékoztatás hiányos. Azt bemondják, hogy a tapolcai késik, de hogy a sebes késve fog indulni, azt már nem. Pedig egészen biztos, hogy már fél órával az indulás előtt is tudták. Bizonyára megvan az oka, hogy miért csak Füreden tudja megelőzni a tapolcai a sebest. Viszont semmi sem akadályozza a vasutat abban, hogy erről, és az emiatti késésről, tájékoztassa az utasokat. Márpedig az utasok tájékozatlanok. Időközben bejött egy pesti vonat, ami nem megy tovább, nemsokára indul egy Tapolca felé, már bemondták, hogy jön a gyors Tapolcáról, a sebesnek pedig már el kellett volna indulnia: az utasok egy részének nem teljesen világos, hogy melyik vonatra vettek jegyet (különböző jegyeket kellett rájuk venni), illetve melyikre szálltak is fel.

Korábban, a fehérvári vonal átépítése közben, 3 órás volt az út a Déli és Füred között, ez azóta 2:30 körülire csökkent, a mozdonycserét is beleszámolva, néhány vonat pedig a szédületes 2:10 alatt teszi meg az 132 km-t. A késések ezekhez az időkhöz adódnak hozzá. Az állomásokon a hangosbemondók elnézést is kérnek. Egyes vonatokon van hangosbemondó, de abból előre szerkesztett szöveget hallunk. Azt, hogy mennyit késünk, nem. De ha van internetünk, (több vonaton wi-fi!), akkor meg tudjuk nézni a MÁV honlapján. Akár be is mondhatnák.

Néha felmerül a kérdés, miért nem népszerű a vasút? Miért nem alternatívája a kocsinak, de még a busznak sem, ha választani lehet. Azért, mert nincs az állomásoknál parkoló, nem megbízható a menetrend, rossz a tájékoztatás, és nagyon sok vonat emellett még kényelmetlen és koszos is. Az elmúlt 20 évben egyébként javult a vasút: főleg az IC-k, és az elővárosi vonalak egy része is, noha a különbség a nyugati és hazai vasutak között nem csökkent. De az "állunk, és nem tudjuk miért" megmaradt, és a folyamatos információözönben még anakronisztikusabb, mint valaha. A vasút egyszerűen nem tűnik modern életünk részének.

A MALÉV-ot hagyták csődbe menni az ország rossz gazdái; az Államvasutat nem fogják hagyni. Az adófizetők fizetik majd tovább a veszteséget, a vasút pedig megmarad, néhány javuló szolgáltatással, és általános slampossággal és tehetetlenséggel.

Utóhang

A Füredről induló 13:10-es vonat 15:29 helyett (menetidő 2:19 perc) 16:12-re (menetidő 3:02) érkezett a Déli-be. Az utasok csak az utolsó hoszabb várakozáskor, Érd előtt kezdtek el anyázni. A jegy mellé gyorsvonati pótjegyet is kellett venni.